מדריך נדל

קרקעות למכירה – כמה זה באמת עולה?

כבכל עסקת נדלן, גם כשאנו רוכשים קרקע מתוך מאגר קרקעות למכירה שמציעים הגופים השונים, יש לדעת מהם התשלומים להם אנו מחויבים מעת רכישת הקרקע ועד להפשרתה ומכירתה.

קרקעות למכירה – כמה זה באמת עולה לנו?

צוות מדריך הנדל"ן עושה כאן סדר על מנת שנדע מהן העלויות האמיתיות הכרוכות בעסקת קרקע חקלאית. נזכיר כי מהטעמים שפירטנו באתר מדריך הנדל"ן, בעת בדיקת קרקעות למכירה אנו ממליצים על קבלת מידע והצעות מחיר אך ורק מחברות שיווק קרקעות אמינות ולא מאנשים שזהו עיסוקים הצדדי.
לשם הדוגמא ניקח קרקע חקלאית בגודל 420 מ”ר הנמכרת על ידי חברת שיווק קרקעות חקלאיות במחיר 170,000 ₪. על מחיר זה יש להוסיף את העלויות הבאות:

שכר טרחת עורך דין

זהו תשלום לעורך הדין מטעם חברת השיווק בגובה עד 3% מערך הקרקע, במקרה שלנו 4,800 ₪. יש לשים לב כי במידה ותרצו עורך דין מטעמכם (מומלץ) תתווסף עלות נפרדת.

עמלת משווק

חברת השיווק תדרוש עמלת משווק קבועה הנקראת לעתים גם דמי ניהול, ללא תלות בערך הקרקע, בגובה עד 10,000 ₪.

שכר אדריכל

במידה והונפקה תוכנית לשטח בו נמצאת הקרקע, חברת השיווק יכולה לגבות שכר טרחת אדריכל בגובה 5,000 ₪. תוכנית זו תכלול את תיאור מבני המגורים, אזורי המסחר, מבנים קהילתיים וכד’.

חשוב לבדוק קרקעות למכירה לפני הרכישה, כי כסף לא גדל על העצים. מדריך הנדל"ן

מס רכישה

בבואנו לרכוש יחידת קרקע מתוך מאגר קרקעות למכירה, יש לשלם מס רכישה בגובה 6% מהערך הנקוב בחוזה הרכישה, במקרה שלנו 10,200 ₪. יש להדגיש כי מס זה לא ישולם במועד הרכישה אלא רק לאחר רישום הערת אזהרה בטאבו.
סה”כ עלות רכישת הקרקע כולל מסים ועמלות שונות: 200,000 ₪.
דוגמא זו משקפת עסקאות רבות המתבצעות בישראל, הן מבחינת גודל הקרקע והן מבחינת עלויות. גודל קרקע 420 מ”ר הוא גודל טיפוסי, המשקף גודל סופי של 250 מ”ר מוכן לבנייה לאחר הפקעת 40% מהשטח הכולל.

היטל השבחה

היטל נוסף שישולם בעתיד הוא היטל השבחה, אולם זה יוטל על בעל הקרקע רק בעת הפשרת הקרקע לבנייה. ההיטל ישולם לוועדה המקומית ומהווה 50% מעליית ערך הקרקע הנקבע על ידי שמאי של הוועדה המקומית. חשוב לדעת כי ניתן לבקש פטור מהיטל ההשבחה במידה ותבנו על הקרקע את ביתכם בגודל עד 140 מ”ר ובתנאי שתגורו בבית זה לפחות ארבע שנים (לא חייב כמובן לגור בו, ניתן גם להשכיר אותו, העיקר שיהיה רשום של שמכם).
היטלים נוספים המוטלים על בעל קרקע חקלאית לאחר הפשרתה הינם היטלי פיתוח לצורך בנייה, כגון היטלי מים וביוב, היטל מדרכות, היטל שצ”פ (שטחים ציבוריים פתוחים) והיטל סלילת כבישים.

רוצה לדעת עוד?