מדריך נדל

מגרשים לבניה עצמית

רכישת מגרשים לבניה עצמית הוא תהליך ארוך ומורכב. טרם ההחלטה על רכישת מגרש או מספר מגרשים לבניה עצמית צריך לקחת בחשבון מספר שיקולים כלכליים.

איך רוכשים מגרשים לבניה עצמית?

לצד יתרונות משמעותיים כגון חופש בתכנון הבית ונכס נדלן בעל ערך גבוה מאוד שנשאר בידנו, ישנם סיכונים לא מבוטלים שצריך לקחת בחשבון, כגון השקעת ממון רב, זמן וטרחה רבה שיש להקדיש לפרויקט. במידה ובכל זאת החלטתם לרכוש מגרש, יש להיכנס לעובי הקורה ולהשקיע בפרויקט את מלוא המרץ והנחישות. תהליך איתור מגרש, הנפקת האישורים הדרושים ובניית הבית אורכים לרוב כשנתיים, וכולל התעסקות מרובה מול בעלי מקצוע שונים ובבירוקרטיה העירונית. צוות מדריך הנדל"ן עושה קצת סדר בנושא מגרשים לבניה עצמית.

היכן ניתן למצוא מגרשים לבניה עצמית?

בישראל בכלל ובאזור המרכז בפרט, ייעוד קרקעות מופשרות מיועדות בעיקר לבנייה רוויה (בניינים רבי קומות) ולכן לא קיים מבחר גדול של מגרשים לבניה עצמית המיועדים לבניית בתים צמודי קרקע. כאשר עוברים לאזורי הפריפריה, למושבים ולקיבוצים ההיצע אמנם גדל, אך גם כאן העסק אינו פשוט כל כך.
מגרשים לבניה עצמית. בהתחלה רק חול, אחר כך זה בית.

איך ניתן לרכוש מגרשים לבניה עצמית?

ניתן לרכוש מגרש בשתי דרכים עיקריות:

  1. מכרזים של מינהל מקרקעי ישראל – רוב הקרקעות בארץ שייכות למדינת ישראל ורשומות בטאבו כקרקעות לאום. קרקעות כאלה לא ניתן לרכוש ולהיות בעלים שלהן, אלא ניתן רק לחכור אותן לטווח ארוך.
  2. רכישת קרקע פרטית – בקיבוצים ובמושבים רבים מקימים בשנים האחרונות שכונות הרחבה, אשר בהן ניתן להחכיר מגרשים לבנייה עצמית. את תהליך החיפוש והאיתור של מגרש למכירה ניתן לבצע באופן עצמאי ולחפש לבד בערים ובישובים הרלוונטיים לגביכם.

מהו הזמן הטוב ביותר לרכוש מגרש?

מחירי מגרשים לבניה עצמית וקרקעות עולים בהתמדה בעיקר בשל היצע נמוך יחסית מול הביקוש הגובר, ולכן אם כבר החלטתם על בנית בית צמוד קרקע, ההמלצה היא לגשת למלאכת איתור הקרקע בהקדם. מלבד נושא המחיר וההיבט הכלכלי, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ההחלטה בנוגע למיקום המגרש, כגון רמת החיים באזור, החינוך, תשתיות קהילתיות, אזורי מסחר, נגישות תחבורתית, אזורים ירוקים ועוד.

מה חשוב לדעת לפני רכישת מגרש?

לאחר איתור המגרש המתאים לכם, עדיין באחריותכם לברר את הפרטים ולו הקטנים ביותר שעלולים להפוך להיות משמעותיים בהמשך הדרך. מומלץ לסייר בשטח ולוודא שהוא מסומן במפות, ולהתייעץ מראש עם בעלי המקצוע הרלוונטיים, כגון שמאי ומתווך. כמו כן יש לבדוק לאשורו את רישום הקרקע בטאבו ולוודא את היקף זכויות הבנייה בקרקע באמצעות עורך דין. בנוסף יש לבדוק ברשויות התכנון ובוועדות העירוניות את כל מה שניתן לבנות או מנגד את מה שאסור לבנות על הקרקע. יש לשים לב כי הגבלות וחוקים מסוימים לא מתנגשים עם תכניות הבנייה העתידיות שלכם, כגון מספר הקומות המותרות לבנייה, השטח המותר לבנייה ועוד. כאשר מדובר בשטחי הרחבה של מושבים או קיבוצים זכרו כי יש לעבור ועדת קבלה של הקהילה המקומית לפני שניתן לקבל אישור החכרה. טרם רכישת הקרקע בדקו היטב מה תהיה העלות הסופית של הקרקע, ולמי בדיוק היא שייכת בטאבו על מנת לוודא שהקרקע אינה מעוקלת או משועבדת.

רכשתם את המגרש? בשעה טובה. כעת עליכם להיפגש עם אדריכל, ולהתחיל להכין תכניות בנייה מפורטות, כאשר כל מרכיבי הקרקע, העיצוב והסביבה נלקחים בחשבון בהתאם לאישורים וללוח הזמנים, וכמובן בהתאם למסגרת התקציבית שלכם.