מדריך נדל

איך קונים דירה

מרבית בני האדם עוסקים במהלך חייהם בענייניהם השוטפים, הכוללים משפחה, סידורים, עבודה וכדומה, אולם בנושאי דיור הם לוקים בידע חסר ולא באמת יודעים איך קונים דירה.

איך קונים דירה וכיצד מתנהל תהליך הרכישה?

קניית דירה היא תהליך מהותי וחשוב ביותר אשר יכול לקבוע את איכות החיים והעתיד של המשפחה כולה. צוות מדריך הנדל"ן עושה סדר ומונה לפניכם את חמשת השלבים החשובים ביותר בכדי שתדעו טוב יותר איך קונים דירה ולמה לצפות במהלך הדרך.

שלב ראשון: חתימה על החוזה

לעתים לוקח לא מעט ימים ואפילו שבועות (תלוי כמובן בסוג הנכס) בכדי להגיע לנוסח מוסכם של חוזה מכר המתאים הן למוכר והן לקונה. מדוע נדרש כה רב להגיע לחוזה? כיוון שעל עורכי הדין האמונים על ניסוח החוזה לערוך בדיקות רבות ואימות נתונים רבים הנוגעים לנכס ולכל המעורבים בו. יש לשים לב כי לעולם לא משלמים את התמורה המלאה על הדירה במעמד החתימה על החוזה, אלא מחלקים אותה לפחות לשלושה תשלומים, כמובן תלוי בסוג העסקה.

שלב שני: משכנתא

בדרך כלל, כששואלים איך קונים דירה, התשובה לכך היא ברוב הפעמים “עם משכנתא“. רבים מרוכשי הדירות זקוקים לעזרת בנק למשכנתאות על מנת להשלים את רכישת הדירה. זהו שלב לא פשוט ומייגע, אשר דורש מהרוכש לבצע פעולות רבות בכדי לקבל את כספי המשכנתא. לדוגמא, על הרוכש לרשום התחייבות לרישום הערת אזהרה בטאבו, להחתים את הן המוכרים והן את בא כוחם, לחתום על יפוי כוח בלתי חוזר לטובת הבנק ומסמכים שונים נוספים. תהליך זה נקרא “טופס טיולים” והוא בא להנחות צעד אחר צעד את נוטל המשכנתא עד לקבלת הכסף.

שלב שלישי: קבלת החזקה בדירה

שלב קבלת החזקה בדיקה הוא בעצם קבלת המפתח לדירה. לאחר ששולמה כל התמורה עבור הדירה, הרוכש הוא באופן חוקי המחזיק בדירה. אולם יש לשים לב, כי הרוכש בשלב זה עדיין לא הבעלים של הדירה מבחינה משפטית. על מנת שזה יקרה, יש לבצע העברת זכויות במשרד הרלוונטי אשר בו רשומות הזכויות של הדירה שרכשת, כגון לשכת רישום המקרקעין (טאבו), רשות מקרקעי ישראל או החברה המשכנת.

שלב רביעי: קבלת מסמכי רישום הזכויות על שם הרוכש

בהסכם המכר מגדירים בדיוק את המסמכים שעל הרוכש לקבל מהמוכר בכדי לבצע רישום העברת הזכויות בפועל. מסמכים אלה הינם למשל אישור עירייה לטאבו ואישורי מסים (רכישה/שבח).

שלב חמישי ואחרון: רישום הזכויות על שם הרוכש

במרבית עסקאות המכר המבוצעות בישראל, רוכש הדירה כבר מתגורר בה מספר חודשים, אולם עד למועד רישום הזכויות על שמו, מבחינה משפטית הוא לא הבעלים היחידים על הדירה. לכן, יש לבצע רישום המתבצע על ידי הרוכש. במעמד הרישום של הזכויות, המשכנתא נרשמת לטובת הבנק שהלווה את הכספים לרוכש. ללא רישום המשכנתא לטובת הבנק, לא יתבצע רישום העסקה.

כל השלבים המפורטים לעיל מרכיבים עסקת נדלן מסוגים שונים, ובעצם עונים על השאלה איך קונים דירה בימים אלה. בין אם זה דירה, מגרש למכירה, נכס מסחרי, קרקע חקלאית או כל נדלן אחר.